Svar: Gider ikke rigtig grød/mos

1. marts 2021

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Som jeg læser din beskrivelse af jeres dreng, så er han umiddelbart interesseret i at sidde med mad i hånden. Han vil gerne selv sidde og sutte, smage, snaske - og det skal du udnytte. Det vil være en rigtig god idé, at du starter hvert måltid med at give ham mad i hånden, og så følge efter med lidt på en ske.

Når han tilbydes mad i hånden, så stimuleres han mundmotorisk, han begynder at danne mere spyt, han oplever, at maden smager forskelligt, og han bliver på den måde stille og roligt opmærksom på, at nu er det spisetid. Det er således med til at gøre ham lidt mere parat til at spise, når du så kommer med skeen.

Det er samtidig vigtigt, at du forsøger at følge en nogenlunde fast dagsrytme. Det vil sige, at han skal op til samme tid hver dag, hans sovetidspunkter skal ligge nogenlunde ens, og det skal hans spisetider også. Jo mere fast rytme, jo mere faste spisetider han har, jo mere vil hans indre ur indstille sig efter dette - og jo mere parat til at spise vil han være, når det så netop er spisetid.

Da han er ved at være 6.5 måned gammel, så vil det være rigtig godt, hvis han får 5 mælkemåltider dagligt - altså 5 amninger eller flasker. Og jeg vil anbefale, at disse ligger tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, aften og sen aften. Amningen eller flasken før formiddagsluren skal være så kort/lille som muligt, så den trappes stille og roligt ud i løbet af de næste ca 2 uger, eftermiddagsmælken fjernes nu. Det vil være med til at give mere plads i maven, at I også holder mælkeindtaget på et vist niveau, og det er også slut med mælk om natten.

Det vil sige, at en dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes kortvarigt eller tilbydes en lille flaske - og puttes til formiddagslur. I løbet af de næste ca. 2 uger, trapper I ud af mælken her.

Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur - måske kl 13.30 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og I følger efter med lidt frugtmos på en ske. Vand af kop.

Mælk og powernap springes over

Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden og I følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. ...

Annonce

... Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske - og tilbydes ikke yderligere mælk før næste morgen tidlig... For meget mælk om natten vil naturligt også kunne fjerne behovet og dermed lysten til skemad om dagen.

Du skal naturligvis sikre dig, at maden du tilbyder ham er i en konsistens, som han kan finde ud af at bearbejde i munden. Det vil være godt med havregrød, som naturligt har lidt mere bid og som netop giver lidt tyggemodstand, men prøv dig frem og se hvor meget bid han kan kapere. Nogle gange kan det også være fint med de færdiglavede grødprodukter en overgang, fordi de er mere cremede og ikke har så meget bid - så fokus lige nu er, at det skal være lettere for ham at spise det.

Det samme gælder grøntsagsmos. Hvis du moser han grøntsager med en gaffel, så pas på det ikke bliver for groft. Det er helt okay stadig at blende mosen og så lade hakket kød og fisk være det, som netop giver ham en fornemmelse af, at der er noget i maden, som måske skal arbejdes lidt mere med. Et lille stykke kød eller fisk kan ligge længe i munden, hvor han øver sig i at bruge tungen til at bevæge det med, og det er rigtig god øvelse.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Giv ham også vand undervejs i måltidet, så du hjælper ham ved at sikre, at maden er så fugtig, at han kan arbejde med den i munden. Hvis det er for tørt, så er det meget svært for ham. Og samtidig kan en tår vand også hjælpe med at skylle maden ned, hvorefter han så er klar til at spise lidt igen.

Når det er spisetid, så sæt ham i den høje stol og lad ham sidde foran dig, så I har øjenkontakt. Brug din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden så spejler han sig i dig. Når du siger "mam-mam" så åbner du naturligt din mund. Ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen.Prøv om du kan køre det i en ret jævn strøm, så han ikke så let bliver afledt af alle mulige andre ting.

Og når han så en gang imellem bliver forstyrret af andet og mister koncentrationen, så er det helt okay. Her skal du så bekræfte, at du hører og ser, hvad han oplever og f.eks. sige "hov, der kommer storesøster, hej med dig".. og så give ham lidt vand at drikke, fange hans blik igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam", og så starter I forfra. Han skal på den måde hjælpes og holde fokus omkring det at spise :)

Lad ham også sidde med ved bordet, når I spiser - hvor han kan sidde og sutte og gumle, opleve maden og viser han sig interesseret i jeres mad, så prøv at give ham små bitte små bidder eller en lille skefuld, som han så kan sidde og spise - og på den måde spise med sammen med mor, far og storesøster.

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat rigtig god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!