Svar: Gider ikke rigtig grød/mos
1. marts 2021
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Som jeg læser din beskrivelse af jeres dreng, så er han umiddelbart interesseret i at sidde med mad i hånden. Han vil gerne selv sidde og sutte, smage, snaske - og det skal du udnytte. Det vil være en rigtig god idé, at du starter hvert måltid med at give ham mad i hånden, og så følge efter med lidt på en ske.
Når han tilbydes mad i hånden, så stimuleres han mundmotorisk, han begynder at danne mere spyt, han oplever, at maden smager forskelligt, og han bliver på den måde stille og roligt opmærksom på, at nu er det spisetid. Det er således med til at gøre ham lidt mere parat til at spise, når du så kommer med skeen.
Det er samtidig vigtigt, at du forsøger at følge en nogenlunde fast dagsrytme. Det vil sige, at han skal op til samme tid hver dag, hans sovetidspunkter skal ligge nogenlunde ens, og det skal hans spisetider også. Jo mere fast rytme, jo mere faste spisetider han har, jo mere vil hans indre ur indstille sig efter dette - og jo mere parat til at spise vil han være, når det så netop er spisetid.
Da han er ved at være 6.5 måned gammel, så vil det være rigtig godt, hvis han får 5 mælkemåltider dagligt - altså 5 amninger eller flasker. Og jeg vil anbefale, at disse ligger tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, aften og sen aften. Amningen eller flasken før formiddagsluren skal være så kort/lille som muligt, så den trappes stille og roligt ud i løbet af de næste ca 2 uger, eftermiddagsmælken fjernes nu. Det vil være med til at give mere plads i maven, at I også holder mælkeindtaget på et vist niveau, og det er også slut med mælk om natten.
Det vil sige, at en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Ammes kortvarigt eller tilbydes en lille flaske - og puttes til formiddagslur. I løbet af de næste ca. 2 uger, trapper I ud af mælken her.
Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur - måske kl 13.30 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og I følger efter med lidt frugtmos på en ske. Vand af kop.
Mælk og powernap springes over
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden og I følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske - og tilbydes ikke yderligere mælk før næste morgen tidlig... For meget mælk om natten vil naturligt også kunne fjerne behovet og dermed lysten til skemad om dagen.
Du skal naturligvis sikre dig, at maden du tilbyder ham er i en konsistens, som han kan finde ud af at bearbejde i munden. Det vil være godt med havregrød, som naturligt har lidt mere bid og som netop giver lidt tyggemodstand, men prøv dig frem og se hvor meget bid han kan kapere. Nogle gange kan det også være fint med de færdiglavede grødprodukter en overgang, fordi de er mere cremede og ikke har så meget bid - så fokus lige nu er, at det skal være lettere for ham at spise det.
Det samme gælder grøntsagsmos. Hvis du moser han grøntsager med en gaffel, så pas på det ikke bliver for groft. Det er helt okay stadig at blende mosen og så lade hakket kød og fisk være det, som netop giver ham en fornemmelse af, at der er noget i maden, som måske skal arbejdes lidt mere med. Et lille stykke kød eller fisk kan ligge længe i munden, hvor han øver sig i at bruge tungen til at bevæge det med, og det er rigtig god øvelse.
Giv ham også vand undervejs i måltidet, så du hjælper ham ved at sikre, at maden er så fugtig, at han kan arbejde med den i munden. Hvis det er for tørt, så er det meget svært for ham. Og samtidig kan en tår vand også hjælpe med at skylle maden ned, hvorefter han så er klar til at spise lidt igen.
Når det er spisetid, så sæt ham i den høje stol og lad ham sidde foran dig, så I har øjenkontakt. Brug din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden så spejler han sig i dig. Når du siger "mam-mam" så åbner du naturligt din mund. Ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen.Prøv om du kan køre det i en ret jævn strøm, så han ikke så let bliver afledt af alle mulige andre ting.
Og når han så en gang imellem bliver forstyrret af andet og mister koncentrationen, så er det helt okay. Her skal du så bekræfte, at du hører og ser, hvad han oplever og f.eks. sige "hov, der kommer storesøster, hej med dig".. og så give ham lidt vand at drikke, fange hans blik igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam", og så starter I forfra. Han skal på den måde hjælpes og holde fokus omkring det at spise :)
Lad ham også sidde med ved bordet, når I spiser - hvor han kan sidde og sutte og gumle, opleve maden og viser han sig interesseret i jeres mad, så prøv at give ham små bitte små bidder eller en lille skefuld, som han så kan sidde og spise - og på den måde spise med sammen med mor, far og storesøster.
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske